برجهای خنک کننده مدار باز ( Open Recirculating System Coolig Tower)

با سلام و احترام

یکی از متداولترین سیستمهای مورد استفاده در تاسیسات بیمارستانی همچنین اکثر کارخانجات صنعتی برجهای خنک کننده بازبوده که در این مقاله سعی شده که توضیحات مختصری جهت آشنایی عمومی بامشکلات معمول در این سیستمها و همچنین دستورالعملهای کلی جهت رفع این مشکلات ارایه گردد. از مشکلات اصل و مهم در این سیستمها میتوان به : رسوبگذاری  و  جلبک  و  خوردگی اشاره کرد که به شرح آنها میپردازیم

 

1:  رسوبگذاری  ( Scalig)

همانگونه که مستحضرید این سیستمها آب مورد نیاز جهت خنک کاری قسمتهای گرم دستگاههای مختلف مانند چیلرهای جذبی , لوپهای خنک کننده راکتورها, و کندانسورها را تامین مینماید. آب خنک شده در برج به طرف مناطق گرم پمپاژ و پس از خنک کاری به برج برگشت داده میشود. در اثر گرم شدن و پاشش این آبها بروی سطوح تبادل حرارت داخل برج(Packinks)  مقداری از این آبها تبخیر میگردد. تبخیر آب باعث خروج آب خالص و افزایش غلظت نمکهای موجود در آب برج جک کننده میشود. این تغلیظ به مرور موجب تغییر فاکتورهای شیمیایی آب در گردش  و نمکهای محلول آب شده که نهایتا منجر به رسوبگذاری در مناطق گرم میگردد. بنابراین آگاهی از میزان مجاز تغلیظ این نمکهای محلول و فاکتورهای شیمیایی آب در گردش شرط اول در کمینه کردن رسوبگذاریست. در صورتیکه این فاکتورها کنترل نگرددبه مرور زمان میزان رسوب در مناطق گرم به حدی خواهد رسید که تبادل حرارت انجام نشده و تولید با مشکل رو به رو خواهد گردید ومبدلها نیاز به اسید شویی خواهند داشت که علاوه بر هزینه( که معمولا قابل توجه بوده و کم نیست) موجب کاهش چشمگیر تولید نیز میگردد. جهت کنترل کردن غلظت این نمکها بایستی فاکتور تغلیظ یا اصطلاحا   C.O.C     (Cycle Of Concentration)  تعیین و محاسبه شود. این فاکتور به این معنی است که میبایست میزان مشخصی از آب در گردش سیکل تخلیه و آب جبرانی جایگزین گردد. این عمل توسط والو تخلیه انجام میپذیرد (Bleed Off). فاکتورهای شیمیایی مهم در این محاسبات عبارتند از میزان کربنات کلسیم ,قلیاییت ساده, قلیاییت کل,کلراید,ومیزان سلیس. فاکتور سیکل تغلیظ با توجه به این آنالیزها تعیین و به سیستم اعمال میگردد.مجددا  خاطر نشان میسازد این فاکتور از عوامل بسیار مهم میباشد که محاسبه این فاکتور نیاز به آشنایی کامل و تخصصی با اندیسهایی چون اندیس  لانژلیه  و اندیس   ( L.S.I ) را طلب نموده که به دلیل تخصصی بودن از وارد شدن به آن خود داری میگردد.

2- جلبک   (Microbiological Organisms)

همانگونه که مستحضرید جهت خنک سازی آب در گردش برجهای باز از جریان هوا که توسط فنهای مکنده( F.D.Fan) ایجاد میگردد استفاده میشود.هوای محیط از بین سطوح حرارتی و آب گرم که از بالا بروی این سطوح ریخته میشود عبور کرده و آب گرم را خنک میکند.در هوای محیط انواع باکتریها و میکرو ارگانیزمهای زنده وجود داشته که وارد آب در گردش میشود. محیط داخل برج مکان بسیار مناسبی برای رشد و تکثیر این میکرو ارگانیسمها بوده که در صورت عدم کنترل به سرعت رشد کرده و نهایتا به شکل جلبک و لجن ظاهر خواهند شد.استفاده از مواد ضد باکتری و جلبک از بروز این مشکل جلوگیری میکند. اگر در سیستمی این مشکل وجود داشته باشد علاوه بر کاهش راندمان سیستم وآسیب به تجهیزات جانبی مانند پمپها و والوها در روند رسوبگذاری نیز تاثیر مثبت گذاشته و روند آن را سرعت میبخشد. گروه فنی مهندسی حبیب در کنترل این مشکل با استفاده از مواد شیمیایی مناسب به لحاظ قیمت و عدم آسیب رسانی به سیستم نیز بسیار موفق بوده است.  

3- خوردگی  (Corrosion)

همانگونه که قبلا توضیح داده شد عدم کنترل فاکتورهای شیمیایی آب در گردش باعث ایجاد مشکل رسوبگذاری میگردد. این فاکتورها تاثیر مشابهی بروی خوردگی در این سیستمها دارد.به عنوان مثال افزایش قلیاییت باعث افزایش PH آب و این افزایش باعث خوردگی فلز میگردد. از فلزات متداول مورد استفاده دراین سیستمها میتوان مس,برنز,استیل,ورقهای گالوانیزه, را نام برد که بالا بودن PH آب باعث ایجاد خوردگی در این فلزات خواهد شد. استفاده از ممانعت کننده های خوردگی در کنار کنترل سیکل تغلیظ نتایج بسیار موثری در پی خواهد داشت. در این زمینه گروه فنی مهندسی حبیب توانسته با استفاده از مواد بسیار مناسب و با کیفیت در کنترل این فاکتور مهم کمکهای موثری به صاحبان صنایع نموده است.  با کمال تشکر از شما.

 

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top